FAQ

  1. Co to jest Warszawska Masa Krytyczna?
    Jest to wesoły przejazd pojazdów napędzanych siłą ludzkich mięśni przez ulice miasta, w którym udział możesz wziąć także i Ty. Organizowany jest on w celu zwrócenia uwagi decydentów na potrzeby rowerzystów i zachęcenia ich do aktywniejszego działania na tym polu. Aby dowiedzieć się więcej o Masie, kliknij tutaj.
     

  2. Dlaczego Masa Krytyczna się odbywa?
    Warszawska Masa Krytyczna ma wiele powodów dla których musi się odbywać - aby je poznać kliknij tutaj.
     

  3. Kiedy będzie następna Masa?
    W najbliższy ostatni piątek miesiąca.
    A czy jak pada deszcz to masa też się odbędzie?
    Masa odbywa się w ostatni piątek każdego miesiąca, bez względu na pogodę i porę roku.
    A co jeśli Masa wypadnie w jakieś święto?
    Masa też się odbędzie.
    Czy jest taka możliwość, żeby masa się nie odbyła, albo odbyła się w innym terminie?
    Nie ma takiej możliwości, chyba, że nikt na Masę nie przyjedzie, ale to się jeszcze nie zdarzyło ;) W innych miastach niezależnie od głównej Masy, organizuje się Masy na specjalne okazje (W Londynie np. w ramach protestu przeciw wojnie odbyły się 3 duże Masy w ciągu 1 tygodnia), jednak w Warszawie zdarza się to dosyć rzadko (1-3 w roku). Jedną z podstawowych zasad Masy jest stały termin głównego przejazdu, aby każdy bez specjalnych poszukiwań wiedział kiedy i gdzie się ona odbywa.
     

  4. Kto organizuje Masę?
    Kiedyś Masa nie miała oficjalnie organizatorów, jednak dzisiaj jest ona organizowana przez grupę osób związaną ze stowarzyszeniem "Zielone Mazowsze" oraz licznych wolontariuszy. Duży wkład w organizację Masy ma także Komenda Stołeczna Policji, która pomogła nam rozpocząć procedury legalizacji Masy oraz zabezpiecza nasz przejazd. Przed każdą Masą składamy kilka pism w różnych urzędach, co skutkuje wydaniem zezwolenia na przejazd przez Inżyniera Ruchu(str.1,str.2).
     

  5. Skąd wiadomo ile osób było na Masie?
    Zaraz po rozpoczęciu przejazdu, grupa osób wyspecjalizowana w liczeniu rowerzystów (działająca wg. wypracowywanej przez lata metody, pozwalającej policzyć dużą ilość rowerzystów co do sztuki) dokonuje pomiarów.
     

  6. Czy Masa to tylko przejazd rowerowy?
    Nie - to także liczne imprezy na których można dowiedzieć się na Masie; po każdej masie odbywa się spotkanie "integrujące" warszawskich rowerzystów; odbywają się Nocne Masy; wycieczki rowerowe; pro-rowerowe akcje lobbingowe; spotkania w urzędach; i wiele innych... O szczegóły pytaj na Masie lub zajrzyj do działu 'Co będzie'.
     

  7. Dlaczego Masa nie rusza punktualnie o 18:00?
    Masa to nie tylko przejazd - zaczynamy o godz. 18:00, kiedy to jest czas na rozmowy i zapoznanie się z nowinkami ze świata rowerów. Czekamy także na spóźnialskich oraz osoby kończące pracę o 18:00. Na przejazd wyjeżdżamy zwykle po 18:15, jednak przyjeżdżając o tej porze można przegapić kilka ciekawych punktów programu i nie usłyszeć ważnych ogłoszeń.
     

  8. Czy Masa nie mogłaby jechać trochę szybciej?
    Nie - to nie jest wyścig, dlatego staramy się nie przekraczać 15km/h. Jeśli jesteś spragniony większych prędkości, zapraszamy na alleycata lub inne zawody rowerowe, a jeśli cierpisz na nadmiar energii w czasie Masy, możesz rozdawać w czasie jej trwania ulotki przechodniom, zamontować na rowerze ciężki sprzęt grający czy dużą flagę lub jechać z tyłu. Przy dużej ilości uczestników peleton się rwie (przy zmianie szerokości ulicy czy kolizjach wewnątrz peletonu) i osoby jadące z tyłu często muszą rozpędzać się do dużych prędkości aby dogonić resztę (ciągłe rozpędzanie się i potem nagłe hamowanie jest niewygodne i niebezpieczne, dlatego chcemy tego uniknąć). Warszawska Masa i tak jest jedną z najszybszych na świecie.
     

  9. Jakie są korzyści ze zorganizowanej Masy?
    Niezorganizowana Masa, poza wieloma zaletami, miała też kilka poważnych wad. Najbardziej zauważalne było to, że z miesiąca na miesiąc liczba uczestników rosła, przybywało wielu przypadkowych uczestników, którzy nie wiedzieli jak się zachować i jaki jest cel Masy (i nikt im tego nie wyjaśniał), co powodowało interwencje Policji oraz gwałtowne zmniejszanie frekwencji. W momencie zalegalizowania Masy, większość uczestników tego nie zauważyła, a pozwala to nam stale zwiększać frekwencję na przejazdach.
    Gdy frekwencja na Masie była mała, działania organizacji pro-rowerowych nie były traktowane przez urzędników wystarczająco poważnie, odpowiedzi na składane pisma przypominały bardziej kabaret niż pismo urzędowe i nie podejmowano żadnych działań mających poprawić warunki do jazdy na rowerze w Warszawie. Dzisiaj, kiedy w Masach uczestniczy kilka tysięcy osób sytuacja powoli się zmienia, gdyż wiadomo, że za tymi organizacjami stoi kilka tysięcy rowerzystów i trzeba się z nimi liczyć.
    Z miesiąca na miesiąc osiągamy coraz więcej - do niedawna plany niektórych inwestycji były traktowane jako "ściśle tajne" i trudno było wnosić do nich jakiekolwiek zastrzeżenia nie widząc ich na oczy. Dzisiaj te plany są z nami konsultowane, a nasze uwagi są uwzględniane w ostatecznych wersjach projektów. Nasze cele łatwiej będzie można osiągnąć wtedy gdy na Masy będzie przyjeżdżało jak najwięcej osób, więc to także od Ciebie zależy czy po Warszawie będzie można poruszać się komfortowo na rowerze. Chyba najbardziej widoczną zmianą jaka nastąpiła po zalegalizowaniu Masy, jest możliwość bezpłatnego przewożenia rowerów w komunikacji miejskiej.
     

  10. Czemu Masa blokuje ruch?
    Na Masie można przyczepić się do niewielu jej wad, dlatego jest to najczęstsze oskarżenie ze strony osób którym Masa się nie podoba. Niestety ciężko jest w mieście, gdzie najszersze i najbardziej zatłoczone ulice prowadzą przez centrum, zaprojektować trasę przejazdu, która nie utrudniałaby ruchu, a z tego powodu nie zrezygnujemy z upominania się o lepszą infrastrukturę rowerową. Staramy się jednak, aby była ona jak najmniej uciążliwa dla tramwajów, które poza rowerami i koleją są najefektywniejszym środkiem transportu w mieście. Unikamy przecinania 2 najruchliwszych linii tramwajowych na Rondzie Dmowskiego, gdzie się one krzyżują (a jeśli to robimy, to tylko 1 z nich). Staramy się też nie jechać zbyt długo wzdłuż tras najpopularniejszych linii autobusowych, a na skrzyżowaniach częściej skręcamy w prawo niż w lewo. Masa nie blokuje ruchu też z tego powodu, że przed jej przejazdem, policja stara się rozładować korki jakie tworzą się na jej trasie, a kierowcy po krótkim postoju wynikającym z przejazdu Masy (bardzo krótkim, biorąc pod uwagę czas poświęcany przez przeciętnego kierowcę na codzienne stanie w korkach), wjeżdżają na puste ulice, gdzie mogą nadrobić opóźnienie. Warszawa, jak każde większe miasto, ma także wystarczająco gęstą sieć ulic, aby każdy chętny mógł ominąć Masę inną, równoległą trasą.
     

  11. Jaka jest trasa przejazdu?
    Trasa Masy za każdym razem jest inna i jest podawana z wyprzedzeniem na stronie www.
     

  12. Czy promując ekologiczny środek transportu, nie lepiej jest robić wycieczki poza miasto?
    Uciekając z centrum miasta do lasu nie pozbędziemy się problemu hałasu i spalin tam gdzie przebywamy na co dzień. Pomimo tego, regularnie organizujemy wycieczki poza miasto o których informujemy na stronie Masy lub na forum.
     

  13. Co mogę zrobić dla Masy?
    Do zrobienia jest sporo, np. projektowanie i drukowanie plakatów, ulotek, itp; Jeśli chcesz pomóc, zacznij od działu 'Włącz się' lub zgłoś się do któregoś z organizatorów, a na pewno dostaniesz jakieś zajęcie.
     

  14. Chciałbym pomóc Masie, ale nie mam jeszcze 18 lat...
    W Masie biorą udział kilkuletnie dzieci, dlatego nie widzimy problemu, żeby ktoś kto ma kilkanaście lat pomagał nam przy organizacji przejazdów (zresztą takie osoby już pomagają). Jeśli Twoi rodzice nie mają nic przeciwko temu, to zapraszamy do współpracy!
     

  15. Czy mogę wziąć udział w innej imprezie zapowiedzianej na stronie Masy?
    Tak (jeśli nie jest wyraźnie napisane inaczej;-) - wszystkie imprezy są dostępne dla każdego, a poza stroną www, wiele zaproszeń na imprezy można znaleźć na forum.
     

  16. Na co zbierane są pieniądze na Masie?
    Na jej zgłoszenie - złożenie pisma i wydanie decyzji zezwalającej na Masę niestety kosztuje - gwarantuje nam to spokojny przejazd przez miasto z eskortą policji, zamiast konfrontacji z oddziałem prewencji, co może być w przypadku spisania dosyć kosztowne - dlatego w Twoim interesie jest aby nigdy nie zabrakło funduszy na legalizację (szczególnie, że np. za 2-godzinny seans w kinie trzeba zapłacić przynajmniej kilkanaście zł (co nie gwarantuje, że film się spodoba), a nasz przejazd trwa zwykle dłużej, więc warto dać kilka zł na szczytny cel i dobrą zabawę). Nadwyżkę funduszy przeznaczamy np. na zakup rekwizytów, które mogą umilić nam przejazd i zrobić jeszcze większe wrażenie, na osobach obserwujących Masę ;) Dodatkowym źródłem funduszy jest także sprzedaż tanich lampek, kamizelek odblaskowych i innych przedmiotów zwiększających bezpieczeństwo na drodze, z których dochód jest przeznaczony na Masę.
     

  17. Gdzie poza Masą można kupić lampki/szprychówki/kamizelki, bo w czasie Masy nie mogę dopchać się do przyczepki?
    Przed każdą Masą o godz. 17:00 zabieramy przyczepkę z naszego 'garażu' na ul. Nowogrodzkiej 46/6 - wtedy można coś kupić bez kolejki. Można też przyjść w czwartek na tydzień (właściwie to 8 dni) przed Masą o 18:00 na nasze spotkania w tym samym lokalu.
     

  18. Co to jest Alleycat?
    Jest to wyścig na orientacje (nie mający nic wspólnego z Masą, ale jest na jego temat dużo pytań), polegający na odwiedzeniu wszystkich punktów kontrolnych podanych przed startem, na zasadach określonych przez organizatora wyścigu. Najczęściej kolejność odwiedzania punktów jest dowolna, a wyścig trwa ok. 1 godzinę. Punkty mogą być w różnych miejscach (na peronie dworca, w biurze na X piętrze, albo po prostu gdzieś na ulicy). Czasem w trakcie wyścigu dowiadujemy się, że trzeba wykonać jakieś zadanie lub odwiedzić dodatkowy punkt. O wyniku najczęściej nie decyduje prędkość poruszania się, ale znajomość miasta, dobre zaplanowanie trasy, itp. Każdy wyścig jest inny, dlatego do ostatniej chwili nie wiadomo jaka będzie trasa i obowiązujące na niej reguły.
     

  19. Dlaczego pozwalacie na (auto)promocję polityków na Masie Krytycznej? Myślałem, że to impreza apolityczna!
    Decyzje istotne dla warunków dla ruchu rowerowego podejmują politycy - radni, burmistrzowie, prezydenci, posłowie, ministrowie. Dlatego nie tylko pozwalamy politykom na udział w Masie Krytycznej - ale nawet zachęcamy do prezentacji ich dokonań i pomysłów na przyszłość podczas Masy.  To od Was zależy, czy będziecie brali wszystko za dobrą monetę, czy wykorzystacie okazję do zadania politykom trudnych (ale merytorycznych!) pytań.
     

  20. Dlaczego Masa Krytyczna odbywa się w piątki, a nie np. w niedzielę?
    Masa Krytyczna jest przejazdem osób używających - lub pragnących używać - roweru w celach komunikacyjnych, do codziennych dojazdów do pracy lub szkoły, nie tylko do weekendowych wycieczek poza miasto. Masa Krytyczna w sobotę lub niedzielę utrwalałaby niekorzystny wizerunek roweru jako tylko i wyłącznie weekendowej zabawki.
    Po drugie, w dni powszednie średnio zdarza się o 50% więcej wypadków z udziałem rowerzystów niż w dni świąteczne, a głównym powodem wypadków jest niezauważanie przez kierowców rowerzystów. Dlatego niestety konieczne jest przypominanie kierowcom o naszej obecności na drogach.
    Wreszcie, termin zawiera element tradycji - Masa Krytyczna rozpoczęła się jako wspólne powroty z pracy.
     

  21. Ale w niedzielę przyjechałoby więcej osób?
    Pomiary ruchu rowerowego przeprowadzone przez ZDM w 2005 r. wskazują na to, że - wbrew rozpowszechnionemu stereotypowi - w dni powszednie natężenie ruchu rowerowego jest większe niż w weekendy. Również na przejazdach organizowanych przez nas w soboty lub niedziele, takich jak Święto Cykliczne czy Masa na Powstanie, frekwencja zwykle jest niższa niż na przejazdach piątkowych.

Jeśli nie udało Ci się znaleźć odpowiedzi na któreś z Twoich pytań, zapoznaj się wnikliwiej z treścią tej strony lub napisz na adres: kontakt(malpa)masa.waw.pl

 

NASTĘPNA MASA ZA:

Lista informacyjna