Bezpieczeństwo

Od początku naszej działalności zajmujemy się bezpieczeństwem podczas jazdy rowerem. Obecnie staramy się zajmować rzeczywistymi przyczynami wypadków - jako pierwsi w Polsce wykonalismy kompleksową analizę danych o wypadkach z udziałem rowerzystów i wiemy w jakich sytuacjach i dlaczego do tych wypadków dochodzi. Takich badań nie przeprowadziły nawet instytucje powołane w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach i pomimo braku konkretnych danych, prowadzące wiele nietrafionych kampanii mających to bezpieczeństwo rzekomo podnosić. Co jakiś czas pojawia się także jakiś polityk próbujący poprawić swoją pozycję w sondażach poprzez propozycje obowiązkowych kasków czy kamizelek - jakie to przynosi skutki już wiadomo na podstawie doświadczeń innych krajów.

Obowiązkowe kaski wprowadziła np. Australia, gdzie zamiast zmniejszyć liczbę urazów, zmniejszyła się liczba rowerzystów na ulicach, a pomimo tego liczba wypadków pozostała taka sama (Robinson BMJ.2006; 332: 722-725). Samo promowanie kasków też może przynosić negatywne efekty - przekonali się o tym Duńczycy (Copenhagenize). Pomimo tych danych nie jesteśmy przeciwni używaniu kasków - jednak każdy powinien podejmować taką decyzję samodzielnie, na podstawie zweryfikowanych danych a nie stereotypów. Na pewno kaski są przydatne podczas jazdy w trudnym terenie, na zawodach sportowych czy dla osób które nie jeżdżą na rowerze wystarczająco dobrze. Podczas zwykłej jazdy na ulicach kask zwiększa nasze poczucie bezpieczeństwa, co prowadzi do bardziej niebezpiecznych zachowań. Zauważono także, że kierowcy zachowują mniejszą odległość podczas wyprzedzania rowerzystów w kasku.

Obowiązkowe kamizelki to także nietrafiony pomysł - w miastach wypadki spowodowane brakiem oświetlenia rowerzysty w zasadzie nie występują, a w skali kraju jest to tylko 1% wypadków. Nie istnieją jescze żadne badania mówiące o wpływie kamizelek na ryzyko wypadku. Na podstawie własnych doświadczeń możemy napisać, że tam gdzie kamizelki nie są jeszcze rozpowszechnione, kierowcy częściej zachowują bezpieczną odległość podczas wyprzedzania, co poprawia komfort jazdy. Natomiast tam, gdzie kamizelek jest już sporo - zwykle nie dają one pozytywnych efektów.

Do największej liczby wypadków spowodowanych przez rowerzystów dochodzi na skrzyżowaniach i najczęściej są spowodowane nieudzieleniem pierwszeństwa przejazdu lub nieprawidłowym skręcaniem (ZM, ZM). Ponad 80% wypadków ma miejsce w ciągu dnia, zwykle przy bardzo dobrej pogodzie i widoczności.

Jeśli chcemy zadbać o nasze bezpieczeństwo, zamiast w kask, zainwestujmy w dobry kurs samoobrony, gdzie nabierzemy odpowiednich odruchów które uchronią nie tylko głowę, ale też inne części ciała podczas upadku. Poprawi to także nasze bezpieczeństwo gdy nie będziemy akurat jechać rowerem. A w kamizelki ubierzmy w pierwszej kolejności wysuwających populistyczne propozycje zmian przepisów "fachowców", aby już z daleka na nich uważać.

Bezpieczeństwo rowerzystów można obecnie najbardziej poprawić poprzez zmianę wzajemnie sprzecznych przepisów dotyczących rowerzystów i dostosowanie ich do prawa międzynarodowego. Należy także zadbać o znajomość przepisów przez rowerzystów oraz świadomość gdzie na drodze może występować największe zagrożenie. Należy także promować zasadę ograniczonego zaufania do innych uczestników ruchu.

 

NASTĘPNA MASA ZA:

Lista informacyjna